Sprawozdanie z realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa w Szkole Podstawowa im. Josepha Conrada – Korzeniowskiego Społecznego Towarzystwa Oświatowego w Tychach
Podstawowym celem programu jest poprawa stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy oraz rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych. Zorganizowaliśmy wiele wydarzeń, akcji i projektów propagujących czytelnictwo.
Środki finansowe pozyskane z NPRC to 12000 zł + 3000 zł środki własne.
- Zakupiono książki do biblioteki: 372 egzemplarze za kwotę 9095,13 zł. Zostały one wprowadzone na stan biblioteki, są opracowane i wypożyczane. Liczba lektur szkolnych zakupionych w ramach Programu: 244 egzemplarzy, co stanowi 65 % wszystkich zakupionych książek.
- Zakupiono elementy wyposażenia biblioteki: regały biblioteczne.
Łącznie na kwotę 6 000,00 zł.
1. Przeprowadzono remont przestrzeni bibliotecznej.
Pierwszym etapem realizacji programu był remont biblioteki. Ze względów bezpieczeństwa zasadna była wymiana regałów na książki oraz nowe zaplanowanie przestrzeni. Remont odbywał się od czerwca do sierpnia 2024. We wrześniu zabezpieczony, na czas remontu, księgozbiór był na nowo układany, w co również były zaangażowane dzieci – ucząc się tym sposobem organizacji biblioteki. Układanie księgozbioru przesunięto w czasie z powodu konieczności zarejestrowania i wypożyczenia podręczników szkolnych.
2. Zasięgnięto opinii rodziców i samorządu szkolnego przy zakupie książek.
Drugim etapem realizacji programu była diagnoza środowiska oraz konsultacje w zakresie zainteresowań i potrzeb czytelniczych. Wszyscy uczniowie mieli możliwość podania tytułów książek, które chcieliby znaleźć w naszej bibliotece, poprzez przeprowadzone Wybory książek – w ramach skromnych obchodów miesiąca bibliotek szkolnych – 30 października 2024. Cenną wskazówką były również wypowiedzi czytelników na temat ich zainteresowań podczas rozmów i porad czytelniczych w bibliotece szkolnej. Przeprowadzono konsultacje z polonistami i nauczycielami edukacji wczesnoszkolnej odnośnie lektur, nauczycielami języka angielskiego – zakup książek w języku angielskim i stworzenie kącika English Corner. Powstałą listę proponowanych książek przedstawiono Radzie Rodziców, którzy ją zaakceptowali.
– spotkanie z teatrem kamishibai – Mądra kurka – o wartości wspólnej pracy. Uczniowie klas najmłodszych słuchali i oglądali książkę kamishibai. Teatr jest interaktywny. Po przeczytaniu bajki nastąpiły działania wzmacniające wartość współpracy w klasie.
– głośne czytanie spotkanie z Bajarką – podczas porannej i popołudniowej świetlicy.
Zaplanowano: